14.03.2014

Wszystko co powinniście wiedzieć o bieganiu

Witam was w ten piątkowy (nareszcie) wieczór. Jak tam? Jak dieta? Jak ćwiczenia? Mnie udało się już pohamować obżarstwo, które ostatnio mnie dopadło i znów się pilnuję.
Dziś znowu ćwiczyłam godzinę! Taki mój mały wyczyn. Jutro mam mierzenie i ważenie. Napiszę wam jaka jest zmiana (o ile w ogóle jakaś jest. mam nadzieję…)
OKEJ, NIE PRZEDŁUŻAJĄC, ZACZYNAMY POST NA TEMAT BIEGANIA!:)

1. W jakich butach biegać?
Jeśli nie masz specjalnych przeznaczonych do biegania, zainwestuj. Bo w to akurat warto. Dobre buty do biegania zapewnią wam komfort i bezpieczeństwo. Nic nie demotywuje jak ból, czy kontuzja.
2. W czym biegać?
W tym przypadku panuje całkowita dowolność. Ważne, żebyście czuli się komfortowo i żeby nic nie krępowało waszych ryuchów. 
3. O jakiej porze biegać? Czy lepiej jest biegać na czczo?
Tutaj także jest to obojętne. Nie ważne o jakiej porze będziecie biegać, to zawsze będzie dawało efekty. Pora nie robi większego znaczenia.
4. Z jakich partii ciała schudnę biegając?
Podczas biegania angażujemy całe ciało i po jakimś czasie treningu (po około 40 minutach) zaczynamy spalać tłuszcz. W przypadku biegania spala się go z całego ciała. Jeśli bieganie będziemy traktować jako trening interwałowy, czyli np. na zmianę biegniemy umiarkowanym tempem i sprintem, wtedy spalanie trtkanki tłuszczowej będzie najbardziej efektowne.
5. Co jeść przed bieganiem?
Najlepiej zjeść posiłek bogaty w węglowodany złożone, które dadzą nam energię na długi czas po zjedzeniu. Możemy zjeść np. pieczywo pełnoziarniste, kaszę gryczaną, makaron pełnoziarnisty i tak dalej. Najpóźniej należy jeść na godzinę przez biegiem, ale sprawa ta jest całkowicie indywidualna. Zbyt późne spożycie posiłku niepotrzebnie obciąża żołądek, co może skutkować odczuciem dyskomfortu w czasie biegu.
6. Co jeść po bieganiu? 
Ten posiłek ma na celu na przykład uzupełnienie strat glikogenu i ułatwianie regeneracji mięśni. Polecam zjeść na przykład jogurt z musli, wypić jakiś owocowy koktajl lub zjeść lekkiego omleta.
7. Czy od biegania rozrosną mi się łydki?
Hm, może napiszę to w ten sposób: Jak biegać, aby nie rozrosły nam się łydki? Oczywiście z góry ostrzegam, że nie mogę obiecać na 100%, że wasze łydki w ogóle się nie powiększą, niestety, ale nie mogę wam tego zapewnic. Mogę wam jednak powiedzieć, że aby tego uniknąć nalezy biegać dlugo i umiarkowanym tempem. Osoby, które biegają na krótkie dystanse sprintem mają bardzo rozbudowane łydki, natomiast biegając umiarkowanym tempem, mięśnie wyrabiają się bardziej smukłe.
8. Jak biegać, aby schudnąć?
Oto jest pytanie! Otóż wiadomo, że organizm po jakimś czasie przyzwyczaja się do aktywności fizycznej. Jak więc biegać, aby to dawało efekty? Nalezy caly czas zwiększać intensywność, albo wydłużać czas treningu. Stopniowo, nie za szybko. Dzięki temu nie tylko schudniemy, ale nasza kondycja w znacznym stopniu się poprawi. Pamiętajcie, że dopiero po około 40 minutach wysiłku rozpoczyna się proces spalania tkanki tłuszczowej. Jeśli nie macie ochoty biegać np. 50 minut, zawsze możecie biec np. 30 minut, a po powrocie do domu zrobić jakieś cardio plus jakieś inne ćwiczenia. Wystarczy wydłużyć je w czasie, aby przynosiły widoczne efekty.:)
9. Czy każdy może biegać?
Zasadniczo tak, jednak trzeba mieć na uwadze to, z jaką intensywnością biegamy. Jeżeli jesteś osobą otyłą, przygodę z bieganiem powinieneś rozpocząć od właściwie nie biegamnia, lecz od szybkiego marszu. Z czasem przejść w trucht, a dopiero w momencie, gdy masa twojego ciała ci na to pozwoli, zaczać naprawdę biegać.
10. Bieganie na czczo jest bardziej skuteczne?
Poranny jogging bez odpowiedniego zapasu energii nie należy do najprzyjemniejszych. Kiedy w grę wchodzi interwał, realizując go na tzw. pustym żołądku, możemy doznać mdłości, nagłego osłabnięcia, zawrotów głowy, a nawet omdlenia. Regularne spożywanie dobrych jakościowo śniadań pomaga w utrzymaniu odpowiedniego poziomu energii potrzebnej do realizacji treningu. 
11. Picie wody podczas biegu?
Ja osobiście tego nie robię. Ale być może z uwagi na to, że raczej nie biegam dłużej niż 35 minut, góra 40 i jestem w stanie wytrzymać tyle bez picia wody, ponieważ mam całkiem niezłą kondycję. Plus, nie bardzo uśmiecha mi się bieganie z butelką wody w ręce. Wystarczy mi, że w jednej muszę trzymać telefon. Nie lubię też, kiedy woda bulgocze w mi żołądku. Wystarczy mi jeden łyk, żebym czuła dyskomfort, serio. Zazwyczaj wypijam szklankę przed biegiem, około 10 minut przed, a kiedy wracam do domu, piję ze dwie szklanki. Jednak jest to kwestia indywidualna. Zrobicie jak uważacie:)
12. Biegam mimo bólu
Nie. Nie. I jeszcze daz: nie. I tu nie chodzi tylko o bireganie. Jeśli czujecie, że boli was noga/ręka/kolano i tak dalej, nie ignorujcie tego. Zróbcie sobie dzień przerwy, naprawdę. Jeśli to zignorujecie, możecie nabawić się poważnej kontuzji, która uniemożliwi wam aktywnośc fizyczną na kilka tygodni. 
13. Co mi daje bieganie?
Wszystko na jednym obrazku ponizej:)

image

Okej, myślę, że to tyle. Mam nadzieję, że rozwiałam wszystkie wasze wątpliwości. 
Cóż, chciałam od jutra zacząć sezon biegowy, jednak ma być zimno, ma padać i ogólnie lipa. Także… Chyba się wstrzymam i poczekam na ładniejszą pogodę. Nie lubię biegać, kiedy jest zimno, bo nie sprawia mi to przyjemności. Zamiast tego, jutro czeka mnie 55 minutowy trening z JILLIAN. I może wskoczę na rowerek, zobaczy się.:)

Dobra, to by było na tyle. Mam nadzieję, że dzisiejszy post się wam podobał i okaże się pomocny!:) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz